De aandacht verschuift van business as usual naar de integratie
Door deze verschuiving van aandacht ontstaat een zeer grote kans op mislukking, onnodig en substantieel verlies van bedrijfswaarde.
Waarom?
- De focus verplaatsen van de besturing van je bedrijf naar de integratie betekent dat de stakeholders van uw onderneming veel minder aandacht krijgen. Ze krijgen het gevoel dat ze minder belangrijk zijn en trekken daaruit (onjuiste) conclusies door te vertrekken of op een andere manier activiteiten te ondernemen waardoor uw bedrijf waarde verliest. Als na een acquisitie de bestaande organisatie geen mogelijkheid heeft hun gerechtvaardigde wensen gerealiseerd te krijgen, bijvoorbeeld omdat de integratie alle ICT-capaciteit en projectmanagement capaciteit opslokt, zal dit negatieve impact hebben op de waardeontwikkeling. Dus zorg dat u de volledige focus blijft houden op de besturing van de bestaande organisatie.
- Voor veel ondernemers, CEO’s of Dga’s is een acquisitie een eenmalige zaak. Er is hierdoor bij de ondernemer of zijn toezichthouders geen ervaringskader aanwezig voor deze belangrijke verandering. Het resultaat is dat alle fouten worden gemaakt die anderen ook hebben gemaakt bij de bedrijfsintegratie. Het gevolg is dat dit negatieve impact heeft op zowel de bestaande organisatie als op de gekochte organisatie. Medewerkers, klanten en toeleveranciers veroorzaken additionele problemen en de kans is groot dat ze weglopen. Met waardeverlies en veel onnodig gedoe als resultaat. Er wordt per saldo geen waarde gecreëerd. Laat dat toevallig wel een belangrijk uitgangspunt zijn geweest bij het doen van de acquisitie.
Hoe kunt u, Als CEO, DGA of ondernemer, deze situatie voorkomen?
Organiseer een tijdelijke structuur die zorgt dat er doelgericht wordt gewerkt aan een integratie, terwijl ook de “winkels openblijven” bij de koper en de gekochte onderneming.
Belangrijk bij deze structuur is onder meer:
- De beschikbaarheid van een in- of extern team dat meerdere integraties of samenvoegingen heeft gedaan, weet wat de meestgemaakte fouten zijn en de kennis/inzicht en bevoegdheid heeft om deze te voorkomen. Immers ook u hebt uw functie te danken aan jarenlange relevante ervaring;
- Dat er een gestructureerde integratiebenadering is, waarbij integraal en in de tijd gefaseerd alle bedrijfsfuncties en de onderlinge samenhang in het samenvoegingsproces (bij zowel de koper als de aangekochte onderneming) worden geraakt;
- Zorg voor een Change-management benadering waarbij nadrukkelijk aandacht is voor de medewerkers en hun bedrijfscultuur van zowel de kopende als de overgenomen organisatie;
- Voorkom dat overname-emoties en onjuistheden een rol gaan spelen in de communicatie of in het gedrag van de medewerkers;
- Zorg voor een besturingsmechanisme van het veranderproces. Vaak worden hiervoor stuurgroep achtige structuren gebruikt, waarbij er een executive sponsor optreedt.‘