Blog

Het belang van een integratieplan bij fusies en overnames

Het belang van
een integratieplan.

Leestijd: 4 minuten

Fusies en overnames worden bijna altijd ingezet voor groei en synergie. Maar de realiteit vertelt iets anders: onderzoek van Prof. Killian McCarthy wijst er sterk op dat veel deals (tot wel 79%!) maar weinig tot geen waarde lijken te realiseren.

Dat ligt vaak aan geen of gebrekkige voorbereiding op de integratie. Hoewel een deal zelf vaak veel aandacht krijgt (en terecht) krijgt de integratie die op een deal volgt diezelfde aandacht een stuk minder vaak. Terwijl, dit is nou juist de periode waar waarde gecreëerd wordt! Tijdens de Post-Merger Integratie (PMI).  

Hoe zorg je er dan voor dat jouw organisatie en deals niet tot die 79% behoren? Een deel van het antwoord ligt in een sterk integratieplan, een waarvan je de contouren al scherp zichtbaar wil krijgen in de dealfase, dus voor de closing! 

Waarom een eerste opzet van een integratieplan al vroeg gereed moet zijn 

De integratie start niet op de dag van closing van een deal. Een succesvolle integratie krijgt al vorm dankzij een grondige integratie due diligence fase voorafgaand aan het sluiten van een deal. Deze fase geeft idealiter antwoord op waar de synergie ligt, hoe deze te realiseren, welke risico’s er zijn en hoe de waarde van een transactie kan worden beschermd. Onderneem je deze stappen niet voor het tekenen van een deal bestaat er een risico dat er een handtekening wordt gezet zonder goed zicht op de benodigde tijd en effort om de deal in de praktijk ook echt te laten werken. 

Ook interessant: Integratie Due-Diligence en haar vijf onderdelen (BLOG) 

Inzichten van integratie due diligence zijn de basis input voor het integratieplan. Als dit plan goed in elkaar zit combineert het structuur en snelheid in een overzichtelijk en grondig doordacht kader. Dit helpt met:  

  • Vroeg identificeren en borgen van synergieën: dit omvat zowel kostenbesparing (bijv. inkoopvoordelen, gedeelde resources) als omzetgroei (bijv. cross-selling of nieuwe markten), waarbij de eerste grotere kans van slagen heeft dan de laatste. 
  • Beschermen van waarde: e.g. retentie van belangrijke medewerkers, behoud van klantrelaties en minimalisatie van verstoringen in de dagelijkse operatie. 
  • Begrijpen van verschillen in bedrijfscultuur: samenkomende partijen brengen elk hun eigen bedrijfscultuur mee. Het is belangrijk te begrijpen hoe de culturen in elkaar zitten, waar overlap is en waar verschillen. Deze informatie draagt bij aan plannen voor betere samenwerking en het voorkomen van conflicten.  
  • Beheersing van risico’s: operationele, juridische, financiële en culturele obstakels worden al vroeg in kaart gebracht. 

De periode voorafgaand aan het sluiten van een deal is het beste moment om met deze voorbereidende activiteiten te beginnen en stakeholders op één lijn te krijgen over scope, doelstellingen, governance en aanpak van de aankomende integratie.  

Start bijvoorbeeld met een executive alignment workshop waarbij in ieder geval de directies van verschillende betrokken partijen het eens worden met elkaar over de scope en uitgangspunten van de integratie. Een dergelijke vroegtijdige alignment geeft richting aan de uitwerking van een integratie en helpt met een helder en eenduidig verhaal naar alle stakeholders.  

Ook interessant: Executive alignment – wat is de toegevoegde waarde? (BLOG) 

Al deze stappen helpen je bovendien met een veel helderder beeld van de te maken deal en inzicht in of het de moeite daadwerkelijk waard is. Hiermee verkleint de kans op obstakels gaandeweg en vergroot de kans op het realiseren van de beoogde waarde.  

5 onderdelen van een sterk integratieplan 

Maar hoe ziet zo’n integratieplan er dan uit? Hoewel dat natuurlijk afhangt van de specifieke context van een integratie zijn er wel vijf onderdelen die aan de basis van een sterk integratieplan liggen.   

1. Duidelijke strategie en doelen 

Een goede strategie verbindt de visie van beide organisaties met concrete synergiën. Belangrijke aandachtspunten zijn bijvoorbeeld: 

  • Compatibiliteit van bedrijfsmodellen. 
  • Marktpositie en groeistrategieën. 
  • Realistische synergievoorspellingen (kostenbesparing én omzetgroei). 

2. Governance en leiderschap 

Zorg voor een heldere governancestructuur en wijs een ervaren integratiemanager aan. Deze persoon is verantwoordelijk voor onder meer: 

  • Het aansturen van het integratieteam. 
  • Het coördineren van werkstromen zoals IT, HR, financiën en sales. 
  • Het rapporteren aan de stuurgroep. 

3. Integratie roadmap 

Een roadmap biedt structuur en geeft een tijdlijn met duidelijke mijlpalen, zoals: 

  • Dag 1 (post-closing): duidelijkheid over structuur en prioriteiten. 
  • 120-dagenplan: implementatie van synergiën en samenwerking tussen beide partijen. 
  • Lange termijn: optimalisatie en evaluatie. 

4. Culturele afstemming 

Bedrijfsculturele verschillen zijn vaak onzichtbare valkuilen. Eerste inzichten vóór de closing en duidelijke plannen voor hoe om te gaan met de overeenkomsten en verschillen zijn essentieel. Dit omvat bijvoorbeeld: 

  • Identificatie van verschillen in normen en waarden. 
  • Training en team-building voor gezamenlijke samenwerking. 
  • Co-creatie en communicatie voor nieuwe gedeelde visie (gelinkt aan de nieuwe strategie) voor de belangrijke elementen in de samenwerking. 

5. Stakeholdermanagement en communicatie 

Stakeholders – van medewerkers tot klanten – wil je actief betrekken. Een goed communicatieplan bevat onder andere: 

  • Een eenduidig verhaal rond de why, how en what van de integratie.  
  • Per stakeholder een afgestemde boodschap – gelinkt aan de kern van de why, how en what.
  • Helderheid over rollen, verantwoordelijkheden en verwachtingen. 
  • Regelmatige updates over voortgang en veranderingen. 
  • Feedbackmogelijkheden om weerstand te signaleren en aan te pakken.

Ook interessant: Communicatie bij bedrijfsintegratie – een handig handboek (BLOG) 

Onze kijk: focus op de menselijke factor 

Integreren is mensenwerk. Naast de technische en strategische aspecten van een integratie is de menselijke factor bepalend voor succes. We zien dat integraties de neiging hebben om vast te lopen als er onvoldoende aandacht is voor mensen en bedrijfscultuur, en onze ervaring leert dat: 

  • Betrokkenheid een maak-of-kraak factor is: mensen willen weten wat er verandert, waarom, en hoe de veranderingen hen raken. Transparantie en tijdige, regelmatige communicatie maken een groot verschil. 
  • Bedrijfscultuur geen bijzaak is: een gezonde, heldere, gedeelde bedrijfscultuur (gelinkt aan de nieuwe strategie) verbetert samenwerking in (nieuwe) teams en afdelingen, maakt werk voor mensen een stuk leuker, versterkt betrokkenheid en verhoogt productiviteit. 
  • Flexibiliteit nodig blijft: geen enkel plan is volledig waterdicht. Een goede integratiemanager en/of een goed integratieteam weet wanneer en hoe bij te sturen. 

Tips voor succesvol integreren 

  1. Begin met het schetsen van het integratieplan tijdens de due diligence: Identificeer mogelijke obstakels en stem de integratie-aanpak af op de strategische doelen.
  2. Zorg voor governance op maat: Wijs een integratiemanager aan, organiseer een separaat integratieproject dat parallel aan de lopende business opereert en stel een stuurgroep samen om snelheid en focus te waarborgen. 
  3. Voer een cultuuronderzoek uit: Begrijp de verschillen tussen beide organisaties en maak bedrijfscultuur en het opstarten van de onderlinge samenwerking onderdeel van het plan. 
  4. Communiceer transparant: Houd stakeholders continu op de hoogte, van voorafgaand aan Dag 1 tot op de lange termijn. 
  5. Evalueer en pas aan: Stel KPI’s op en voer regelmatige voortgangscontroles uit.

Meer tips, inzichten en toelichting voor waardecreatie door succesvolle integraties? Blader eens door ons boek! In te kijken via onze website en te bestellen via managementboek.nl.  

Maak van jouw integratie(s) wél een succes   

Samenvattend: een goed integratieplan is dus een behoorlijk essentiële voorwaarde om de beoogde en beloofde waarde van een fusie of overname te realiseren. Door hier vroeg – in de due dilligence fase – mee te starten, structuur en processen net zo belangrijk te maken als mensen en bedrijfscultuur, en realistische doelen te stellen, vergroot je de kans aanzienlijk dat jouw integratie wél de beoogde waarde oplevert. 

Meer weten over hoe wij bedrijven helpen bij post-merger integraties? Neem gerust eens contact met ons op! Dan kijken we samen wat er nodig is voor succes.

Bespreken hoe we uw groeistrategie laten werken?

Wat uw branche ook is, het is essentieel om te begrijpen hoe u van het nu naar het volgende kunt gaan om de zakelijke uitdagingen van vandaag om te zetten in het succes van morgen.