Moet de carve out geoptimaliseerd zijn voor de verkoop?

Moet de carve out geoptimaliseerd zijn voor de verkoop?

Moet een carve out geoptimaliseerd zijn voor de verkoop? is een vraag die we soms voorbij zien komen. Vandaag bespreken we in dit artikel of een carve out altijd geoptimaliseerd moet zijn voor de verkoop. 

Uitgangspunt voor een carve out scenario.

Het uitgangspunt bij een carve out is dat onderdelen die geen strategische relevantie (meer) hebben, in een apart bedrijfsonderdeel of organisatie worden geplaatst en later, na een eventuele optimalisatie, als onderdeel van een groeistrategie worden verkocht.

We beoordelen de opmerking dat een carve out geoptimaliseerd moet zijn voor de verkoop als NIET WAAR.

Dit, omdat:

  1. Een carve out die geoptimaliseerd is, helpt om de verkoopwaarde te verhogen. Maar die optimalisatieplannen hoeven nog niet te zijn uitgevoerd. We hebben dit liever niet zelfs, omdat een koper over de invulling  hiervan ongetwijfeld eigen ideeën heeft.
  2. Deze zogenaamde ‘up-side analyse’ helpt kopers om snel de bronnen van waarde in een onderneming te kunnen doorzien. Deze analyse kan gecombineerd worden met synergieën die met de koper samen kunnen worden behaald. Deze benadering helpt dus bijna altijd om een hoger bod te behalen!  Soms gebruikt men een ‘base case’ en een ‘stretch case’. De ‘base case’ heeft de steun van het zittend management en de ‘stretch case’ zijn overige mogelijkheden om waarde te scheppen.
  3. De belangrijkste reden om dit zo te doen is dat de verkoper kopers dwingt om rekening te houden met de (nog niet behaalde) waarde die in het bedrijfsonderdeel zit, en dit ook (deels) in te laten prijzen in hun bod. En daarmee de economische waarde van de afgesplitste activiteiten te laten stijgen.

Bekijk ook het artikel dat beschrijft dat een carve out benadering kan verschillen en het artikel dat enkele carve out misverstanden beschrijft.