Oyo gaat het businessmodel dus veranderen
Hij wijst erop dat zonder eenmalige baten en lasten de winst van de vakantiewoningplatformen niet stijgt. Als dat zo blijft, verdient Oyo zijn investering in 30 jaar terug, rekent Teeuwisse voor. ‘Dat betekent een rendement van 3% per jaar. De gemiddelde aandeelhouder neemt daar geen genoegen mee.’
Oyo gaat het businessmodel dus veranderen. Eigenaren die hun woning op Belvilla aanbieden, merkten dat al: zij ontvingen nieuwe contracten waarin voorwaarden eenzijdig waren veranderd. Zo lag het grootste deel van de aansprakelijkheid opeens bij hen, net als het risico van wanbetaling.
Ook eigende Belvilla zich het recht toe de huurprijzen dagelijks aan te passen via een algoritme. Bovendien zouden huizen aan meerdere groepen tegelijkertijd worden verhuurd, en mogen eigenaren in het hoogseizoen maximaal twee weken zelf in hun huis zitten. De Nederlandse huizenbezitters hopen woensdag op meer tekst en uitleg, maar weten dat ze een geduchte gesprekspartner treffen.
Het Indiase Oyo is een van de grootste hotelketens ter wereld, met meer dan één miljoen kamers. Begin oktober haalde het nog $1,5 mrd groeikapitaal op bij investeerders, waaronder het Japanse investeringsbedrijf Softbank en Oyo’s eigen oprichter en uithangbord: de 25-jarige Ritesh Agarwal.
Maar de Nederlandse huiseigenaren lijken niet onder de indruk. In consumentenprogramma Radar uitten ze al kritiek. Oyo draaide daarna de veranderingen in de contracten deels terug.
Anjo Schuite, met een huis aan de Côte d’Azur op Belvilla, trekt toch naar de hoofdstad om met het Oyo-bestuur te praten. De Heilonaar is bang dat als hij niet met de nieuwe prijsstellingen meedoet, zijn huis onderaan de website belandt. ‘Als nieuwe verhuurders wel met die Oyo-algoritmes willen werken, komen ze waarschijnlijk bovenaan’, aldus Schuite. ‘Dan sta ik buitenspel.’
Veel overstappers
De ontstane commotie kan het indiase bedrijf duur komen te staan. Afgelopen maand zijn al ’tientallen mensen’ overgestapt naar concurrent Novasol. Advocaat Caspar Janssens bestudeerde de overeenkomsten en noemt de kritiek van de huiseigenaren terecht. ‘Eigenlijk had Oyo in die contracten alles in het voordeel van Belvilla omgebogen’, zegt hij. ‘Ook eisten ze exclusiviteit. Mensen die op Belvilla adverteren, mochten niet meer met andere sites in zee. Om dat te controleren, zou Belvilla het recht krijgen om je bankafschriften te checken.’
Volgens Janssens draait het vooral om de vraag of de huiseigenaren ondernemers zijn of particulieren. ‘Consumenten krijgen in Nederland extra bescherming’, zegt hij. ‘Belvilla roept nu heel hard dat het hier niet om consumentenovereenkomsten gaat, en het dus dergelijke voorwaarden kan opnemen. De rechter heeft zich hierover nog niet uitgesproken, maar ik weet eigenlijk zeker dat het hier gaat om een consumentencontract.’
Waardeverlies
Een gesprek met huiseigenaren lijkt geen overbodige luxe voor de Indiërs, de ontstane commotie kan het bedrijf duur komen te staan. Afgelopen maand zijn al ’tientallen mensen’ overgestapt naar concurrent Novasol, zegt directeur Benelux Frans Schoon. Ook een andere pan-Europese speler, Interhome, meldde recentelijk ex-Belvilla-relaties te hebben verwelkomd.
Opmerkelijk is dat beide bedrijven de wijze van opereren van de Indiërs omschrijven als ‘agressief’. Schoon: ‘Onder de nieuwe koers van Belvilla voelen mensen zich onder druk gezet, dat is het tegenovergestelde van empathisch.’ Oyo reageerde niet op vragen van het FD.
Bron: FD 30-10-2019