“Acquisitie Fomo” – Toch nog maar een nachtje slapen?

Acquisitie ‘Fomo’ bestaat ook in het bedrijfsleven

Ieder van u die het huis deelt met teenagers of jonge twintigers, kent ongetwijfeld de term FOMO: ofwel Fear Of Missing Out! Hoewel de ene jongeling hier meer last van heeft dan de ander, is het bijna onmogelijk je hier helemaal aan te onttrekken: de eindeloze stroom van uitnodigingen en afspraken en de angst dat je, als je niet gaat, net die ene bijzondere, spannende of chille avond gaat missen… In de praktijk leidt FOMO, naast heftige discussies met de ouders, maar al te vaak tot een gejaagd uitgaansleven en een fors slaapgebrek.

Fear of missing out is niet nieuw

Ondanks de hippe connotatie is FOMO niets nieuws. Het treft ook niet alleen onze pubers. Het verschijnsel speelt al sinds mensenheugenis in het bedrijfsleven. En heeft vaak  veel verdergaande consequenties dan een nachtje gemiste slaap. Het fenomeen steekt vooral de kop op als er sprake is van fusies en acquisities. Als één partij een bieding uitbrengt op een concurrent, veroorzaakt dit vaak paniek bij de andere spelers. De angst is groot om als muurbloempje achter te blijven en verpletterd te worden door de nieuwe grotere speler. Maar al te vaak leidt dit tot een tegenbod en, als je niet oppast, in een ware biedingsstrijd. Het resultaat is meestal goed voor de eigenaars van de overnamekandidaat. De overnamesom bevat niet alleen de intrinsieke waarde van het bedrijf, maar ook een groot deel van de extra waarde die gecreëerd wordt door de potentiële synergieën tussen de beide bedrijven.

Overnames en fusieplannen zijn maar al te vaak kort door de bocht, wat de kans op mislukken verhoogt

Voor de overnemers is dit slecht nieuws: niet alleen is hun waardecreatie kleiner, ze dragen ook nog eens alle risico’s om de synergieën te behalen. Daarom zie je vaak dat de aandelenprijs van een overnemend bedrijf daalt, terwijl die van de overnamekandidaat juist stijgt bij het bekend worden van een bod. Dit verschijnsel is op zichzelf al vervelend genoeg, maar is nog niet het hele verhaal. Juist, omdat er fors is betaald, is de drang om de synergieën snel te willen realiseren hoog. Dit betekent dat de integratie onder hoge druk komt te staan. En de plannen, maar al te vaak te kort door de bocht en te agressief zijn. De kans op mislukken, toch al hoog bij grote overnames, neemt hierdoor fors toe. In dit geval hebben niet alleen de nieuwe eigenaars, maar ook de bedrijven zelf hieronder te leiden.

Wat is het alternatief voor FOMO?

Als je daarna alsnog besluit dat meedoen de moeite waard is, accepteer dan dat dit een strategisch besluit op lange termijn is. Laat je niet gek maken door allerlei kortetermijn businessplannen, zodat je de tijd neemt om de integratie zorgvuldig en in het juiste ritme door te voeren. De kans dat FOMO hierdoor helemaal wordt uitgebannen is gering. Maar zoals we bij onze tieners ook zien, een goed nachtje slaap kan soms echt helpen. Ook een interne toezichthouder kan door het stellen van kritische vragen de FOMO koorts doen verlagen.

Dit artikel is geschreven door Annet Aris en is afgedrukt in het FD van 03-12-2016. Annet Aris doceert digitale strategie aan businessschool Insead in Fontainebleau en is Commissaris bij diverse bedrijven.
Privacy Statement
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.