Blog

Hoe ziet een goed integratieplan eruit?

Waarderealisatie
met een integratieplan

Leestijd: 4 minuten

Onderzoek geeft ons inzicht in dat de beoogde waarde van een deal bij een meerderheid van fusies en overname niet – of niet volledig – lijkt te realiseren. Deels kan dit te maken met dat er in de dealfase onvoldoende aandacht gaat naar grondige integratie due diligence ten behoeve van een sterk integratieplan. Dit artikel deelt de ins en outs van zo’n plan en hoe het de kans op een succesvolle deal vergroot.

Het belang van een integratieplan bij fusies en overnames  

Fusies en overnames worden bijna altijd ingezet voor groei en synergie. Maar de realiteit vertelt iets anders: tot bij 79% van de deals lijkt de beoogde waarde(creatie) uit te blijven. Dit kan bijvoorbeeld te maken hebben met geen of gebrekkige voorbereiding op de integratie. Hoewel de deal zelf vaak veel aandacht krijgt (en terecht) krijgt de integratie die op een deal volgt diezelfde aandacht maar zelden. Terwijl, dat is nou juist waar waarde gecreëerd wordt: tijdens de Post-Merger Integratie (PMI).  

Dus hoe zorg je ervoor dat jouw organisatie en deals niet tot die 79% behoren? Een deel van het antwoord ligt in een sterk integratieplan, een waarvan je de contouren al scherp zichtbaar wil krijgen in de dealfase.  

Wanneer beginnen met een integratieplan?

Het integratieplan wordt niet pas gemaakt vanaf de dag van closing van een deal. Een succesvol integratieplan krijgt – dankzij grondige integratie due diligence – al vorm in de fase voorafgaand aan het sluiten van een deal. Deze fase geeft idealiter antwoord op waar de synergie ligt, hoe deze te realiseren, welke risico’s er zijn en hoe de waarde van een transactie kan worden beschermd. Onderneem je deze stappen niet voor het tekenen van een deal bestaat er een risico dat er een handtekening komt zonder exact te weten welke tijd en effort nodig is om de deal in de praktijk ook echt te laten werken. 

Ook interessant: Integratie Due-Diligence en haar vijf onderdelen (BLOG) 

De inzichten van de integratie due diligence zijn de basis input voor het integratieplan. Als dit plan goed in elkaar zit combineert het structuur en snelheid in een overzichtelijk en grondig doordacht kader. Dit zorgt ervoor dat je:  

  • Synergiën vroeg identificeert en borgt: dit omvat zowel kostenbesparing (bijv. inkoopvoordelen, gedeelde resources) als omzetgroei (bijv. cross-selling of nieuwe markten), waarbij de eerste grotere kans van slagen heeft dan de laatste. 
  • Waarde beschermt: denk aan retentie van belangrijke medewerkers, behoud van klantrelaties en minimalisatie van verstoringen in de dagelijkse operatie. 
  • Verschillen in bedrijfscultuur begrijpt: samenkomende partijen brengen elk hun eigen bedrijfscultuur mee. Het is belangrijk te begrijpen hoe de culturen in elkaar zitten, waar overlap is en waar verschillen. Deze informatie draagt bij aan plannen voor betere samenwerking en het voorkomen van conflicten.  
  • Risico’s beheerst: operationele, juridische, financiële en culturele obstakels worden al vroeg in kaart gebracht. 

De periode voorafgaand aan het sluiten van een deal is een goed moment om met deze voorbereidende activiteiten te beginnen en stakeholders op één lijn te krijgen over scope, doelstellingen, governance en aanpak van de aankomende integratie.  

De inzichten van integratie due diligence zijn de basis input voor een integratieplan.

Start bijvoorbeeld met een executive alignment workshop waarbij in ieder geval de directies van verschillende betrokken partijen het eens worden met elkaar over de scope en uitgangspunten van de integratie. Een dergelijke vroegtijdige alignment geeft richting aan de uitwerking van een integratie en helpt met een helder en eenduidig verhaal naar alle stakeholders.  

Ook interessant: Executive alignment – wat is de toegevoegde waarde? (BLOG) 

Al deze stappen helpen je bovendien met een veel helderder beeld van de te maken deal en inzicht in of het de moeite daadwerkelijk waard is. Hiermee verkleint de kans op obstakels gaandeweg en vergroot de kans op het realiseren van de beoogde waarde.  

5 onderdelen van een sterk integratieplan 

Maar hoe ziet zo’n integratieplan er dan uit? Hoewel dat natuurlijk afhangt van de specifieke context van een integratie zijn er wel vijf onderdelen die aan de basis van een sterk integratieplan liggen.   

1. Duidelijke strategie en doelen 

Een goede strategie verbindt de visie van beide organisaties met concrete synergiën. Belangrijke aandachtspunten zijn bijvoorbeeld: 

  • Compatibiliteit van bedrijfsmodellen. 
  • Marktpositie en groeistrategieën. 
  • Realistische synergievoorspellingen (kostenbesparing én omzetgroei). 

2. Governance en leiderschap 

Zorg voor een heldere governancestructuur en wijs een ervaren integratiemanager aan. Deze persoon is verantwoordelijk voor onder meer: 

  • Het aansturen van het integratieteam. 
  • Het coördineren van werkstromen zoals IT, HR, financiën en sales. 
  • Het rapporteren aan de stuurgroep. 

3. Integratie roadmap 

Een roadmap biedt structuur en geeft een tijdlijn met duidelijke mijlpalen, zoals: 

  • Dag 1 (post-closing): readiness en helderheid voor structuur en prioriteiten. 
  • 120-dagenplan: implementatie van synergieën en cultuurintegratie. 
  • Lange termijn: optimalisatie en evaluatie. 

4. Culturele afstemming 

Verschillen in bedrijfscultuur zijn vaak onzichtbare valkuilen. Een cultuuronderzoek vóór de closing en duidelijke plannen voor cultuurintegratie zijn belangrijke hoeksteken van een succesvolle integratie. Denk hier bijvoorbeeld aan: 

  • Identificatie van verschillen in normen en waarden. 
  • Training en team-building voor gezamenlijke samenwerking. 
  • Co-creatie en communicatie voor nieuwe gedeelde visie en cultuur. 

5. Stakeholdermanagement en communicatie 

Je wil stakeholders – van medewerkers tot klanten – actief betrekken. Een goed communicatieplan bevat onder andere: 

  • Een eenduidig verhaal rond de why, how en what van de integratie.  
  • Helderheid over rollen, verantwoordelijkheden en verwachtingen. 
  • Regelmatige updates over voortgang en veranderingen. 
  • Feedbackmogelijkheden om weerstand te signaleren en aan te pakken.

Ook interessant: Communicatie bij bedrijfsintegratie – een handig handboek (BLOG) 

Onze kijk: focus op de menselijke factor 

Naast de technische en strategische aspecten van een integratie is de menselijke factor bepalend voor succes. Deals hebben de neiging stuk te vallen als er onvoldoende aandacht is voor mensen en bedrijfscultuur. Onze ervaring leert: 

  • Betrokkenheid is een maak-of-kraak factor: mensen willen weten wat er verandert, waarom, en hoe de veranderingen hen raken. Transparantie en tijdige, regelmatige communicatie maken een groot verschil. 
  • Bedrijfscultuur is geen bijzaak: een gezonde, heldere, gedeelde bedrijfscultuur verbetert samenwerking in (nieuwe) teams en afdelingen, maakt werk voor mensen leuker, versterkt betrokkenheid en verhoogt productiviteit. 
  • Flexibiliteit blijft nodig: geen enkel plan is volledig waterdicht. Een goede integratiemanager weet wanneer en hoe bij te sturen. 
Tips voor succesvol integreren 
  1. Begin met het schetsen van het integratieplan tijdens due diligence: Identificeer mogelijke obstakels en stem de integratie-aanpak af op de strategische doelen.
  2. Zorg voor governance op maat: wijs een integratiemanager aan, tuig een separate integratieorganisatie op die parallel opereert aan de lopende business en stel een stuurgroep samen om snelheid en focus te waarborgen. 
  3. Voer een cultuuronderzoek uit: begrijp de verschillen tussen beide organisaties en maak bedrijfscultuur onderdeel van het plan. 
  4. Communiceer transparant: houd stakeholders continu op de hoogte, van voorafgaand aan Dag 1 tot op de lange termijn. 
  5. Evalueer en pas aan: stel KPI’s op en voer regelmatige voortgangscontroles uit. 

Succesvolle waarderealisatie met een goed integratieplan 

Een goed integratieplan helpt dus enorm om de beoogde en beloofde waarde van een fusie of overname te realiseren. Door hier vroeg – in de due dilligence fase – mee te starten, structuur en processen net zo belangrijk te maken als mensen en bedrijfscultuur en realistische doelen te stellen, vergroot je de kans op succesvolle waarderealisatie aanzienlijk. 

Meer weten over hoe wij bedrijven helpen bij post-merger integraties? Neem gerust contact met ons op

Bespreken hoe we uw groeistrategie laten werken?

Wat uw branche ook is, het is essentieel om te begrijpen hoe u van het nu naar het volgende kunt gaan om de zakelijke uitdagingen van vandaag om te zetten in het succes van morgen.