Is de carve out benadering in alle gevallen hetzelfde?
In onze dagelijkse praktijk komen we enkele uitgangspunten of uitspraken tegen rondom het thema carve out benadering in relatie tot waardecreatie c.q. maximaliseren van de verkoopprijs en het in stand houden van de waarde van de moederorganisatie. Wat heb je eraan? Is het zin of onzin? Vandaag behandelen we het tweede uitspraak ‘De carve out benadering is altijd gelijk. Het maakt niet uit aan wie je de af te splitsen activiteiten verkoopt of wilt verkopen.’ Het uitgangspunt bij een carve out is dat onderdelen die geen strategische relevantie (meer) hebben, in een apart bedrijfsonderdeel of organisatie worden geplaatst en mogelijk later, na optimalisatie, worden verkocht.Wij vinden “De carve out benadering is altijd gelijk” NIET WAAR.
Waarom? Omdat de afgesplitste activiteit vaak door een strategische koper gekocht. Deze strategische koper is een andere onderneming, vaak in de ‘nabije omgeving’ van de verkoper, die door overname synergie voordelen wenst te bereiken. Dit behoeft verder geen concurrent te zijn, maar kan ook een branchevreemde onderneming zijn.Strategische koper.
Een overname door een strateeg wordt gezien als een goede manier om te groeien. Door de strateeg wordt namelijk markt gekocht, namelijk een klantenbestand met de bijbehorende omzet en het marktaandeel. Synergie is het magische woord voor een strateeg. Deze synergie kan in verschillende zaken aanwezig zijn:- Het versterken van de marktpositie door de aankoop van klanten en omzet en daardoor versnelde groei
- Het verruimen van het (product)assortiment, waaronder naast bestaande producten ook nieuwe producten.
- Het verbeteren van de marge door grotere inkoopvolumes (en daardoor inkoopkortingen), maar mogelijk ook door een overname verticaal in de bedrijfskolom.
- Door de grotere omvang als organisatie bestaat de mogelijkheid tot betere controle op de leveranciers en de distributie van de goederen.
- Een vollediger en efficiënter gebruik van aanwezige kennis en vaardigheden, alsmede de toegang tot ‘nieuwe’ kennis en nieuwe technologieën, die leiden tot snellere productontwikkeling.
- Het besparen op vaste (indirecte) kosten, met als gevolg (simpelweg) kostenvoordelen.
- Betere bezetting van de aanwezige (productie) capaciteit.
- Voor een branchevreemde strateeg kan een overname leiden tot toetreding van een markt, die normaliter hoge toetredingsdrempels heeft.