op klanten en personeel letten na de transactie integrationpeople

Waarom moet ik op klanten en personeel letten na de transactie?

Je moet op klanten en personeel letten na een transactie omdat deze groepen een belangrijke asset zijn. Klanten omdat deze via de omzet voor winstmarge en daarmee continuïteit zorgen. Medewerkers omdat deze de continuïteit via hun inspanningen leveren. Belangrijke klanten die veel omzet of winstmarge realiseren, of belangrijke medewerkers wil je tijdens een integratie niet kwijtraken. Zij vertegenwoordigen een belangrijke asset.

Het verlies van belangrijke klanten of medewerkers zorgen voor waardevernietiging van de organisatie. Uiteraard is dat niet de doelstelling van een acquisitie/integratie. Daarom is het van belang bij zowel de koper als de target voorafgaand en na afronding van de transactie aan deze twee belangrijke groepen te besteden.

Voor de closing, de voorbereidingen en de uitgangspunten bepalen

Tijdens de integratie DD is het van belang beide groepen te identificeren en te bepalen welke uitgangspunten en maatregelen getroffen zijn om beiden te behouden.  De basis voor de waardebehoud van de organisatie wordt in deze fase gelegd. Daarom is deze periode bij uitstek geschikt om de uitgangspunten te bepalen om op klanten en personeel te letten na een transactie.

Na de closing, tijdens de 120 dagen periode

Na de closing, tijdens de 120 dagen periode, is het van belang de maatregelen te starten en voortdurend contact te houden met beide groepen. Een accountmanager of het accountmanagement hiervoor inschakelen is een verstandig idee. Medewerkers kunnen gedijen met een goede open informatielijn en mogelijke directe aandacht door HRM of van het lijnmanagement. Eventueel kan een medewerkers community of een social media analyse ondersteuning bieden bij het opvangen en kanaliseren van opgevangen geluiden. In beide gevallen resulteert het op klanten en personeel na de transactie letten in het behouden van de ondernemingswaarde.

Print Friendly, PDF & Email