De bedrijfsstrategie, de aanleiding en de motieven

De (gedeeltelijke) verkoop, fusie of een overname kan voor de directie van een organisatie een zinvolle optie zijn als bepaalde omstandigheden zich voordoen. Hierbij kun je denken aan bijvoorbeeld:

  • overcapaciteit op de markt;
  • te weinig eigen (innovatief)vermogen om een goede marktpositie te houden of te ontwikkelen;
  • het bestaan van financiële problemen;
  • een aandeelhouder die zich wil terugtrekken;
  • een belangrijke wijziging in de strategie van de onderneming.

Daarnaast kan het hebben van een algemene groeistrategie aanleiding zijn om de eerdergenoemde activiteiten te starten.

Vaak zijn bij de besluitvorming rondom de strategie de commissarissen of leden van de raad van toezicht betrokken. Deze zouden een acquisitie of integratie draaiboek beschikbaar kunnen hebben. Dit draaiboek kan ondersteuning en richting geven aan het totale proces.

Informatierecht

De ondernemingsraad heeft door de Wet op de Ondernemingsraden recht op informatie. Zij kan tenminste 2 keer per jaar met de bestuurder om tafel zitten om over de algemene gang van zaken en de toekomstverwachtingen te spreken. De ondernemingsraad kan in deze fase ook een deskundige inschakelen. Dit om bijvoorbeeld een analyse te laten maken van sterke en zwakke punten van het bedrijf, omgevingsontwikkelingen en mogelijke scenario’s voor de toekomst.

Hoe gaan we de OR helpen?

We gaan de OR helpen door de strategische keuzes, de aanleiding en de motieven  van een (gedeeltelijke) verkoop, fusie of een overname te beoordelen, een eventuele groeistrategie te toetsen. Ook kunnen we het acquisitie en integratie draaiboek beoordelen of helpen te ontwikkelen. Waar nodig geven we alternatieven of wijzen we op andere wegen die bewandeld kunnen worden om toch bepaalde doelstellingen te halen.

Print Friendly, PDF & Email